fredag 27 april 2012

Jag finns

JAG FINNS

av Maja-Maria Henriksson

Maja-Maria Henrikssons bok "Jag finns" blev bokjuryvinnare 2010. När jag började läsa boken, kunde jag inte sluta förrän den var slut. Huvudpersonen i boken är Johanna som har det extremt tufft i skolan och blir utsatt för både fysikt och psykisk våld av ett gäng killar. Lärarna ser inte, klasskompisarna vågar inte säga något och mamman kan inte förstå varför Johanna inte kan vara som andra tjejer i hennes ålder och varför hon inte har några kompisar. Hemma blir hon ofta straffad, för saker som hon gör och inte gör. De vuxna vänder henne ryggen, men Johanna visar sig vara en stark tjej och vägrar bli ett offer. En otroligt stark berättelse som gjorde mig arg, ledsen och upprörd. Men jag är så glad att jag läste den och blev påmind om hur viktigt det är att man som lärare är uppmärksam på vad som händer i skolan och att se sådant som ibland är svårt att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar