tisdag 11 oktober 2016

Jag ger dig solen av Jandy Nelson


Jag ger dig solenNoah och Jude är tvillingar, men olika till både utseende och personlighet. Men trots detta står de varandra så nära som bara tvillingar kan göra. Noah är inåtvänd, har inga vänner och vill hellre måla av verkligheten än att leva i den. Det är genom att måla av verkligheten som han förstår den. Många tycker att Noah är konstig, till och med hans syster Jude. Jude är utåtriktad, älskar att surfa, hänga med kompisar och festa. Det är stor rivalitet mellan Jude och Noah och man kan nästan ta på avundsjukan. De tävlar jämt och ofta handlar det om vem som kan fånga mammas uppmärksamhet. Det de har gemensamt är konsten som också är ett tema som genomsyrar hela berättelsen. När den något äldre Brian kommer in i bilden är det mycket som förändras. Noah får för första gången en riktig vän och att leva i verkligheten är inte svårt längre. Brian gör honom lycklig. Men denna lycka varar inte så länge och detta på grund av Jude och mamman. Dessutom händer något tragiskt i tvillingarnas liv som förändrar dem för alltid. De byter roller och slutar att prata med varandra. Jude blir ensamvarg och sitter mest hemma i sina säckiga kläder. Noah slutar måla och vara den konstnärssjäl han varit och blir istället som alla andra. Han börjar gå på fester och dricka. Båda har hemligheter. Hemligheter som kan splittra tvillingarna för alltid, eller kanske föra dem närmare varandra igen.

Bokens huvudkaraktärer som också är bokens berättare är tvillingarna Noah och Jude. Det som kanske är ovanligt med denna parallellhandling är att Noah och Jude som ju är tvillingar berättar i olika tidsperspektiv. När Noah berättar är de tretton år och när Jude berättar är de sexton år.
Det går inte att med ord beskriva hur bra denna bok är. Du måste läsa den för att förstå. Det jag tyckte var så fantastiskt med Jag ger dig Solen är det vackra språket med många metaforer. Författaren skriver så att man som läsare känner något hela tiden. Här finns meningar som jag vill läsa om och om igen. Jag brukar aldrig läsa om en bok, men denna blir nog ett undantag. Jag ger dig solen är absolut en av de BÄSTA ungdomsböckerna jag läst. Så, så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar