torsdag 10 mars 2016

Dockskelettet av Holly Black

Efter att ha skrivit de omåttligt populära Spiderwick-böckerna och flera andra lyckade fantasyserier var förväntningarna höga på Holly Blacks Dockskelettet. Redan efter ett par sidor står det klart att ingen kommer att bli besviken; detta är en kusligt spännande bladvändare som är smart komponerad.

De tre vännerna Zach, Alice och Poppy har alltid lekt tillsammans. De har olika figurer vilka de konstruerar historier kring, långa äventyr fyllda av fantasi. Deras figurer blir riktiga karaktärer, nästan som riktiga personer. Zach tycker verkligen att det är roligt men på senare tid har han börjat känna sig för gammal för att leka. Så händer något hemskt som gör det omöjligt att fortsätta och Zach bestämmer sig för att lägga fantasivärldarna bakom sig.
I ett sista försök att locka tillbaka honom så tar Poppy ut Drottningen. Drottningen är den värdefullaste dockan, en riktigt gammal vacker porslinsdocka som alltid suttit inne i ett glasskåp. Dom kallar henne Drottningen för det är hon som bestämmer över alla andra figurer och hon är för värdefull för att lekas med. Dessutom är de alla lite rädda för henne, det är något grymt och läskigt över henne.  
Men nu har Drottningen ett uppdrag: hon vill bli begravd. Porslinet hon är gjord är blandat med askan från en mördad flicka, håret är flickans eget. De måste ta henne till kyrkogården innan de gjort det kommer ingen av dem få någon ro.
Zach tror först att det bara är något som de försöker lura i honom för att få honom att leka och fantisera igen. Men gränsen mellan fantasi och verklighet blir tunnare och tunnare.

Dockskelettet är en perfekt högläsningsbok, den är spännande, vackert illustrerad och tar sina läsare på allvar. 

1 kommentar:

  1. jag kommer att älska att dela mitt vittnesbörd till dig alla människor i world.am sandra barfinder från England, jag blev gift med min

    make för ungefär 2 år sedan börjar vi ha problem hemma som vi slutar sova på samma säng och kämpar lite

    saker som han alltid kommer hem sent på kvällen, dricker för mycket och sover med andra kvinnor ut sidan. jag har aldrig älskat någon

    man i mitt liv, förutom honom. Han är min barns fader och jag vill inte förlora honom eftersom vi har arbetat så hårt

    tillsammans för att bli vad vi är och har idag. För en månad sedan bestämde han sig för att leva mig och barnet, vara ensamstående mamma

    var svår ibland och så jag har ingen till
    vända sig till och jag var hjärtadbruten. Jag ringde min mamma och förklara allt för henne, min mamma berättade om Dr SAHARAJA SID hur

    han hjälpte henne att lösa problemet mellan henne och min pappa, jag var förvånad över det eftersom de har varit utan varandra

    i tre och ett halvt år och det var som ett mirakel hur de kom tillbaka till varandra. Jag var riktad till Dr SHARAJA SID på

    hans email: sharajasid@gmail.com
    och förklara allt för honom, så han lovar mig att inte oroa sig för att han kommer att kasta en stavning och få saker att komma tillbaka till hur vi

    där så mycket kär igen och att det var en annan kvinnlig anda som styrde min man. Han sa till mig att min

    problemet kommer att lösas inom två dagar om jag tror att jag sa OK.Så han kastade en stava för mig och efter två dagar kom min kärlek

    tillbaka frågar mig att förlåta honom. Jag är så glad nu. så det var därför jag bestämde mig för att dela min erfarenhet med varje kropp som har

    en sådan problemkontakt Dr befriar den stora stavningskanalen på sin e-postadress: sharajasid@gmail.com eller text +19044478509


    (1) Om du vill ha din ex tillbaka.
    (2) om du alltid har dåliga drömmar
    (3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
    (4) Du vill att kvinnor / män ska springa efter dig.
    (5) Om du vill ha ett barn.
    (6) Du vill vara rik.
    (7) Du vill knyta din man / fru för att vara
    din för alltid.
    (8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    (9) Växtskydd
    (10) lotteri vinnande

    SvaraRadera