torsdag 17 december 2015

Att vara jag av Anna Höglund


Att vara jagVilken fantastisk bok! Jag har tidigare skrivit om Anna Höglunds bok Om detta talar man endast med kaniner som jag tyckte så mycket om. Denna är minst lika bra. Att vara jag är en bilderbok för unga. Rosa som är jaget i boken funderar på sådant som jag tror att många tonårstjejer funderar på, nämligen hur det är att ha sex för första gången, hur en bebis kan komma ut genom det där lilla hålet, varför äckliga gubbar tittar när hon har korta kjolar. Rosa funderar också på varför utseende spelar så stor roll och varför inte Ville tittar på henne. Hon försöker på olika sätt få svar på sina frågor, t ex genom att googla på pubertet och vad det innebär egentligen. Hon funderar på könsroller och för att förstå dem ritar hon en serie där hon förklarar hur könsrollerna har uppstått, utvecklats och ser ut idag. Som läsare får vi också vara med när Rosa får sin första mens och hur det känns. Hur hon först blev jätteglad och berättade för alla, för att sen bryta ut i gråt och bli rädd för att bli vuxen. Språket är enkelt men nästan poetiskt. Bilderna är magiska, de berättar så otroligt mycket och är så känslofyllda. Om en bok kan vara för bra, då är denna det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar