onsdag 16 december 2015

Om detta talar man endast med kaniner av Anna Höglund

Om detta talar man endast med kaninerOm detta talar man endast med kaniner är en bok om en kanin som funderar på de stora frågorna såsom meningen med livet, att höra ihop, ensamhet och att känna sig annorlunda. Det är en bok om att anpassa sig för att vara med i en gemenskap, men också om strävan efter att bli accepterad för den man är. Kaninen försöker sätta ord på sina känslor och funderingar. Bilderna är helt fantastiska och känslofyllda. Det är en ovanlig och speciell bok, eftersom det är en bilderbok för ungdomar. Som skolbibliotekarie läser jag många barn- och ungdomsböcker och jag blir så glad när jag hittar en sådan här bok som skiljer så från mängden. I ungdomsböcker är det oftast texten som berättar historien och bilderna kompletterar. I denna bok är det enligt mig tvärtom, alltså att bilderna berättar och texten kompletterar. Hennes språk är poetiskt, men ändå enkelt och klart. Jag tyckte om boken så mycket att jag läst den flera gånger. Vill läsa mer av Anna Höglund! Om detta talar man endast med kaniner är vinnare av Nils Holgersson-plaketten 2014, samt vinnare av Snöbollen- årets bästa bilderbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar