lördag 10 november 2012

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning är den något ovanliga titeln på den här ungdomsboken från 2011 om 16-åriga Alicja. Jag har varit nyfiken på boken ett tag men inte kommit mig för att läsa den förrän nu.
Om Alicjas pappa verkligen är snäll får vi inte veta så mycket om, han får inget utrymme alls i boken, men Alicjas polska mamma Beata tar desto större plats. Alicja och Beata är ensamma över sommarlovet då pappan är på studieresa i USA och brorsan luffar runt ute i världen. Brorsan kommer dock tillbaka när ungefär halva sommaren har gått, och tur är väl det för då har Alicja åtminstone någon som kan dela alla pinsamheter som Beata utsätter henne för. Beata är så att säga väldigt osvensk medan Alicja inte vill något annat än att smälta in i den lilla skånska byn de nyligen flyttat till. Kulturkrockarna haglar! Under sommaren tvingas Alicja bland annat agera värd både åt illegala polska hantverkare och halvgalna släktingar, utstå Beatas mycket tveksamma kokkonster, arrangera bröllop och till och med klara sig ur en polisarrest. Dessutom hittar Alicja kärleken den här sommaren, problemet är bara att killen i fråga är upptagen av Alicjas bästa kompis... Boken har ett högt tempo och lockar till många skratt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar