onsdag 12 augusti 2015

Ensam mullvad på en scen av Ulf Nilsson


En bilderbok om scenskräck.
En pojke, vars namn vi inte får veta (och heller inte behöver veta, visar det sig, han är berättelsens "jag") har fått i uppdrag att leverera slutrepliken på skolföreställningen, i den enda kostym som finns kvar att välja: mullvadsdräkten.
Berättelsen tar oss genom olika stadier: först frågetecknet "Vad kommer min roll att vara på scenen och vad ska jag ha på mig?", till fasan över att stå själv på scen och sen alla katastrofer som följer när han misslyckas totalt (pojken lider sig genom detta så det står härliga till), till stunden just innan han ska upp och sen själva ögonblicket där i strålkastarnas ljus. Jag kommer på mig med att skratta högt på den onumrerade sidan 25. Mycket fint skildras relationen till pojkens lillebror, däri ligger också nyckeln till upplösningen. Annars är den enda andra relation som egentligen tar plats den till pojkens lärare. I övrigt är det hans egna tankar och fantasibilder som fyller sidorna. Eva Erikssons illustrationer gör halva storyn, särskilt när mullvaden puffas fram av sin snälla fröken under genrepet.
Charmerande rakt igenom, riktar sig till åldern 5-7 gissningsvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar